De tulp als investering? Geschiedenis van de grootste speculatiebubbel ter wereld

Wereldwijd staat de tulp bekend als nationaal symbool voor ons kikkerlandje. De kleurrijke bloemen zijn razend populair en de bloeiende bollenvelden trekken ieder jaar veel bekijks. Toch is de tulp bij lange na niet zo populair als in de zeventiende eeuw. Investeerders rolden over elkaar heen om tulpen te bemachtigen en er ontstond een ware tulpenmanie onder handelaars. 

Dwaze tulpenhandel in de Gouden Eeuw

Tussen 1634 en 1637 werd er volop gespeculeerd: Tulpenbollen waren gouden handel en hét product om nu in te investeren. Het duurde niet lang of de prijzen van de tulp schoten de pan uit. Tulpenbollen werden verkocht voor bedragen die hoger waren dan het salaris van een ervaren vakman. Zelfs in opties op tulpen die nog in de grond zaten werd gespeculeerd. Men droomde van snelle rijkdom.

Een grote economische bubbel

Wie het van een afstand bekeek zou gedacht kunnen hebben dat investeerders hun verstand hadden verloren. Nooit eerder in de wereldgeschiedenis beschreven economen zo’n speculatiegolf. De term ‘tulpenmanie’ zou hierdoor nog vaak gebruikt worden als metafoor voor een grote economische bubbel.

Bizarre prijzen

De Hollandse tulp ging tijdens het hoogtepunt van de tulpenmanie voor bizar hoge prijzen over de toonbank. Terwijl er door handelaren nog steeds gespeculeerd werd, keerde het gewone volk zich tegen hen. Er werden pamfletten gemaakt waarin handelaars als zondaars werden aangesproken. Burgers zagen speculatie in die tijd als gokken en waarschuwden voor deze verdere handelspraktijken. 

Een anonieme schrijver uit Hoorn schreef in zijn pamflet in 1936 dat de paars-witte papegaaitulp Viceroi  tulp op dat moment evenveel waard was als 4 karrenvrachten rogge, 8 vette varkens, 4 vette ossen, 12 dikke schapen, 2 vaten wijn, 2 karrenvrachten tarwe, 4 vaten bier, 1000 pond kaas, 2 tonnen boter, een zilveren kelk, een bed, een aantal kledingstukken én een schip om deze vracht in te vervoeren. Bizar!

De bubbel knapt

Het einde van de gekte kwam in zicht toen bleek dat veel floristen tulpen hadden verkocht die zij niet bezaten, aan kopers die daar helemaal geen geld voor hadden. De bel knapte en de tulpenhandel stortte in. Als typisch Nederlands product kwam de tulp de crash wel weer te boven, maar de tulpenmanie was voorgoed voorbij.

Business, Geschiedenis ·
Ik hou van het leven. Ik heb zeer brede interesses, maar een bijzondere passie voor kunst en geschiedenis. Zij die de geschiedenis niet kennen, zijn gedoemd die te herhalen! Ik lever sinds juni 2020 bijdragen voor deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Het belang van storytelling in de marketing: wat verhalen kunnen doen voor je bedrijf

Storytelling

Verhalen vertellen we allemaal, van jongs af aan. Of het nu gaat om sprookjes voor kinderen of autobiografieën van volwassenen, we zijn gek op verhalen. Maar wist je dat storytelling een krachtige tool kan zijn in marketing? Door het vertellen van verhalen kun je mensen inspireren, emotioneren en overtuigen. In deze blog van driestedenbusiness.nl zullen we het belang van storytelling in de marketing bespreken.

Verhalen geven betekenis aan je merk

Wanneer je verhalen gebruikt in je marketing, creëer je een verbinding tussen je merk en de klant. Doordat de klant het verhaal begrijpt, begrijpt hij ook beter wat jouw merk te bieden heeft en waarom jouw product of dienst zo bijzonder is. Hierdoor zal de klant zich sneller verbonden voelen met je merk en dit kan leiden tot loyaliteit.

Verhalen maken producten en diensten tastbaar

Door verhalen te gebruiken in plaats van droge informatie, kun je je producten en diensten tastbaar maken. Zo kun je bijvoorbeeld het verhaal vertellen achter een bepaald product of een bepaalde dienst. Op deze manier maak je het product of de dienst persoonlijker en is het gemakkelijker voor de klant om er verbinding mee te maken.

Verhalen onthoud je gemakkelijker

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen verhalen gemakkelijker onthouden dan droge informatie. Dit komt doordat verhalen emotie oproepen. Wanneer je emotie voelt bij een verhaal, blijft dit langer hangen in je geheugen. Het gebruik van verhalen in je marketing zorgt er dus voor dat je beter blijft hangen bij de klant.

Verhalen creëren een persoonlijke band

Door het gebruik van verhalen kun je een persoonlijke band creëren met de klant. Je vertelt tenslotte iets over jezelf en over je merk. Hierdoor kan de klant zich beter identificeren met jouw bedrijf en is hij eerder geneigd om terug te komen.

Verhalen zetten aan tot actie

Een goed verhaal kan ervoor zorgen dat mensen in actie komen. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat je een emotie oproept bij de klant, of doordat je de klant aanzet tot nadenken. Verhalen kunnen dus bijdragen aan het overtuigen van de klant om voor jouw product of dienst te kiezen.

Het gebruik van storytelling in de marketing kan een groot verschil maken voor je bedrijf. Het zorgt voor verbinding met de klant, maakt producten en diensten tastbaar, zorgt voor betere herkenning, helpt bij het opbouwen van een persoonlijke band en zet aan tot actie. Wil jij ook aan de slag met storytelling in jouw marketing? Zorg dan dat je verhalen authentiek zijn en aansluiten bij je merkwaarden en de waarden van je doelgroep. Veel succes!

Hoe verzeker ik mijn bedrijf tegen aansprakelijkheid?

Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB)

Bij veel bedrijven is de kant koning. Geldt dit ook voor jouw onderneming? Dan doe je er uiteraard alles aan om aan de wensen van de klant te voldoen. Helaas kan het voorkomen dat je tijdens het werk voor een klant schade aanricht. Als jij volgens de wet aansprakelijk bent voor deze schade, moet je dit vergoeden. Omdat schadeclaims hoog op kunnen lopen, is het niet prettig als je dit uit eigen zak moet betalen. Daarom vertellen wij je hier hoe jij je bedrijf verzekert tegen aansprakelijkheid.

Sluit een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering af

Wie zich wil verzekeren voor aansprakelijkheid, sluit een aansprakelijkheidsverzekering. De meeste Nederlanders sluiten deze verzekering af op het moment dat zij op zichzelf gaan wonen. Je verzekert jezelf hiermee namelijk voor schade die jij, je partner, kind of huisdier bij een ander aanricht. Omdat je al een aansprakelijkheidsverzekering hebt, denk je misschien niet dat je er nog eentje af moet sluiten. Toch is dit wel het geval. Schade die je tijdens je werkt veroorzaakt, wordt alleen vergoed als je een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) hebt.

Dekking van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Net als voor een particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP) betaal je ook voor een AVB iedere maand premie. Daarom kunnen wij ons voorstellen dat je eerst wilt weten waar je wel en niet voor verzekerd bent als je deze verzekering afsluit. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt in eerste instantie de schade die jij tijdens het werk veroorzaakt. Zowel schade aan personen als schade aan objecten valt binnen de dekking van deze verzekering. Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering dekt bovendien schade door medewerkers en producten.

Ondanks dat de dekking van een AVB aardig uitgebreid is, keert een verzekeraar niet altijd geld uit. Schade aan jezelf of jouw bedrijf valt bijvoorbeeld buiten de dekking van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Dit geldt ook voor schade die je met opzet veroorzaakt hebt en schade die veroorzaakt is met of door een (lucht)vaartuig of motorvoertuig. Het heeft bovendien geen zin om een claim in te dienen bij je verzekeraar als de schade het gevolg is van een bewuste overtreding van overheidsvoorschriften.

Verzeker je ook voor beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Naast de uitzonderingen die we hierboven noemden, zijn ook beroepsfouten niet meeverzekerd op een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering. Gelukkig kun je hier bij de meeste verzekeraars een aanvullende verzekering voor afsluiten, zodat jij je ook hiervoor kunt verzekeren. Je bent in dat geval ook verzekerd voor schade door verkeerde adviezen, onjuistheden of vergissingen.

Zo sluit je een AVB af

Wil je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten? Ga dan eerst op zoek naar verzekeraars die deze verzekering aanbieden en bereken hier hoeveel een AVB kost. Doe dit bij meerdere verzekeraars, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt. Baseer je keuze niet alleen op de prijs, maar lees ook de voorwaarden door. Als je denkt dat je de beste zakelijke aansprakelijkheidsverzekering gevonden hebt, dien je een aanvraag in.