Elektrisch rijden: is dat de toekomst?

Elektrisch rijden

Waar we een aantal jaar geleden hoorden dat er auto’s zouden rijden op elektriciteit, krabden we ons massaal achter de oren. Toch zijn vandaag de dag de elektrische auto’s niet meer weg te denken uit het wagenpark. En dat worden er alleen maar meer. Maar, wanneer zal dat gebeuren en zit er überhaupt toekomst in deze elektrische wagens? Je leest het hieronder.

Elektrisch is aantrekkelijk

Het wordt steeds gebruikelijker om voor een elektrische auto te kiezen. Je kunt hem bijvoorbeeld kopen, maar het is ook aantrekkelijk om een elektrische auto te leasen. Een elektrische auto lease je in ten eerste voordelig: je hoeft het bedrag niet in een keer neer te leggen, maar je verspreidt het. Daarnaast hoef je natuurlijk tot 2025 geen bpm en mrb te betalen. Ook de bijtelling is voor zakelijke rijders een stuk minder dan wanneer je een brandstofauto zal leasen. Daarnaast zitten er nog veel meer fiscale voordelen verbonden aan een elektrische auto. Al met al word je dus gestimuleerd door de overheid om te kiezen voor een volledig elektrische auto. Je leest er alles over wanneer je zoekt op ‘auto lease zakelijk’.

Klimaatvervuiling

Maar waarom is het zo belangrijk om voor een elektrische auto te kiezen? Dat antwoord is simpel, want we kampen met klimaatvervuiling. Er wordt namelijk enorm veel CO2 uitgestoten, en deze grote hoeveelheid wordt grotendeels veroorzaakt door de brandstofauto’s. Als we massaal overstappen naar een elektrische variant kunnen wij de CO2-uitstoot een stuk verminderen. En er zijn al een aantal automerken die daarin meegaan: zo willen Volvo en Ford vanaf 2030 hun verkoop van brandstofauto’s stopzetten. Ook willen ze in het Verenigd Koninkrijk vanaf 2035 vaarwel zeggen tegen het aanbod van alle brandstofauto’s. De kans is daarom ook groot dat de EU hierin mee zal gaan.

De toekomst

Gelukkig zijn wij als Nederlanders goed bezig met het elektrisch rijden. We staan namelijk al in de top-5 van de wereld waar we de meeste aandacht besteden aan elektrische auto’s. Vorig jaar waren er al 198.000 mensen trotse eigenaar geworden van een elektrische auto en dat zullen er alleen maar meer worden. Nu vinden veel mensen een elektrische auto nog duur in de aanschaf, maar er wordt verwacht dat dat in de toekomst gaat veranderen. De accu in de elektrische auto maakt het namelijk zo duur. Toch is het kort door de bocht om te zeggen dat elektrisch rijden de toekomst is. Er zijn een boel punten die verbeterd kunnen worden, zoals de dure accu en de actieradius. Gelukkig vliegen de nieuwste ontwikkelingen ons om de oren waardoor de elektrische auto nóg aantrekkelijker wordt gemaakt. Toch kun je nooit zeker zeggen hoe de toekomst er voor de elektrische auto uit ziet.

Business ·

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De tulp als investering? Geschiedenis van de grootste speculatiebubbel ter wereld

Wereldwijd staat de tulp bekend als nationaal symbool voor ons kikkerlandje. De kleurrijke bloemen zijn razend populair en de bloeiende bollenvelden trekken ieder jaar veel bekijks. Toch is de tulp bij lange na niet zo populair als in de zeventiende eeuw. Investeerders rolden over elkaar heen om tulpen te bemachtigen en er ontstond een ware tulpenmanie onder handelaars. 

Dwaze tulpenhandel in de Gouden Eeuw

Tussen 1634 en 1637 werd er volop gespeculeerd: Tulpenbollen waren gouden handel en hét product om nu in te investeren. Het duurde niet lang of de prijzen van de tulp schoten de pan uit. Tulpenbollen werden verkocht voor bedragen die hoger waren dan het salaris van een ervaren vakman. Zelfs in opties op tulpen die nog in de grond zaten werd gespeculeerd. Men droomde van snelle rijkdom.

Een grote economische bubbel

Wie het van een afstand bekeek zou gedacht kunnen hebben dat investeerders hun verstand hadden verloren. Nooit eerder in de wereldgeschiedenis beschreven economen zo’n speculatiegolf. De term ‘tulpenmanie’ zou hierdoor nog vaak gebruikt worden als metafoor voor een grote economische bubbel.

Bizarre prijzen

De Hollandse tulp ging tijdens het hoogtepunt van de tulpenmanie voor bizar hoge prijzen over de toonbank. Terwijl er door handelaren nog steeds gespeculeerd werd, keerde het gewone volk zich tegen hen. Er werden pamfletten gemaakt waarin handelaars als zondaars werden aangesproken. Burgers zagen speculatie in die tijd als gokken en waarschuwden voor deze verdere handelspraktijken. 

Een anonieme schrijver uit Hoorn schreef in zijn pamflet in 1936 dat de paars-witte papegaaitulp Viceroi  tulp op dat moment evenveel waard was als 4 karrenvrachten rogge, 8 vette varkens, 4 vette ossen, 12 dikke schapen, 2 vaten wijn, 2 karrenvrachten tarwe, 4 vaten bier, 1000 pond kaas, 2 tonnen boter, een zilveren kelk, een bed, een aantal kledingstukken én een schip om deze vracht in te vervoeren. Bizar!

De bubbel knapt

Het einde van de gekte kwam in zicht toen bleek dat veel floristen tulpen hadden verkocht die zij niet bezaten, aan kopers die daar helemaal geen geld voor hadden. De bel knapte en de tulpenhandel stortte in. Als typisch Nederlands product kwam de tulp de crash wel weer te boven, maar de tulpenmanie was voorgoed voorbij.